ASAS TANI di akhbar online – 04 Jan 2014

Klik pada tajuk akhbar untuk berita lengkap

Dua kelapa pelik ditemui

Ismail menunjukkan dua biji kelapa unik

Ismail menunjukkan dua biji kelapa unik

KUALA PILAH – Pemilik pokok kelapa komeng terkejut apabila dua biji kelapa pelik ditemui sewaktu dia mahu menebang pokok itu kerana condong ke arah rumahnya di Johol, dekat sini.

Ismail Haron, 50, berkata, terdapat beberapa biji dalam satu tampuk kelapa berkenaan dan ada yang berbentuk seperti gabungan kelapa dengan bola ragbi.

Menurutnya, pokok kelapa itu ditanam arwah bapanya kira-kira 20 tahun lalu dan dia tidak pernah bertanya dari mana datang benih itu.

“Saya anggap pokok kelapa ini seperti biasa saja namun, selepas saya menebangnya, secara tiba-tiba, kedua-dua buah yang pelik itu jatuh.    SINAR HARIAN ONLINE

Ada Pangsapuri Ikan di Selat Bali

apartemen-ikanKumpulan nelayan ikan hiasan Lautan Bakti bekerjasama dengan Dinas Kelautan dan Perikanan Kabupaten Banyuwangi dan Dinas Kelautan dan Perikanan Provinsi Jawa Timur Senin (30/12/2013) menenggelamkan 340 pangsapuri ikan dan 8 modul di kawasan perairan Pantai Bangsring, Kecamatan Wongsorejo yang berada di Selat Bali .

Ikhwan Abdullah, ketua kumpulan nelayan ikan hiasan Lautan Bakti kepada Kompas.com, Senin (30/12/2013) menjelaskan, pangsapuri ikan tersebut terdiri dari sekatan berongga dan berbentuk kotak yang disusun bertingkat dan mempunyai ruang layaknya bangunan pangsapuri ikan.

“Pangsapuri ikan merupakan pembinaan yang tersusun dari benda padat sebagai tempat perlindungan asuhan, tempat telur serta pembesaran anak ikan,” jelasnya. BUDIDAYA IKAN ONLINE

Projek udang putih RM140j

Lembaga Kemajuan Perusahaan Pertanian (LKPP) Corporation Sdn Bhd melabur RM140 juta bagi menjayakan projek ternakan udang putih (white vannamei) di ladang ternakan akuakultur Zon Industri Akuakultur Bersepadu (ZIA) Pulau Permatang Pauh, Pekan.

Projek bermula tahun lalu itu berkeluasan 261.8 hektar dan 161 hektar dimajukan bersama Pegagau Aquaculture Sdn Bhd dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Ia dijangka siap sepenuh­nya pada 2015.

Pengurus Pelaburan­nya Shamsudin Mohd Nor berkata, projek pertama itu kini 45 peratus siap membabitkan pembinaan 207 kolam termasuk sistem perparitan dan kemudahan lain.   myMetro Online

Fenomena alam berlaku di Pantai Lumut

ORANG ramai bersama keluarga mereka menuai kerang-kerangan yang terdampar di Pantai Lumut.

ORANG ramai bersama keluarga mereka menuai kerang-kerangan yang terdampar di Pantai Lumut.

LUMUT, Jumaat, 3 Januari. Beratus-ratus orang berpusu-pusu ke Pantai Lumut yang berhadapan Kelab Rekreasi Liang Lumut (LLRC) bagi mengutip ribuan kerang kecil yang terdampar di pantai tersebut sebaik sahaja berita mengenai fenomena alam tersebut tersebar begitu cepat.

Orang ramai yang datang membawa berbagai peralatan kebun untuk mengambil kerang-kerang yang ada dan dalam masa 15 minit, mereka berjaya menuai kerang-kerang kecil yang masih hidup penuh dalam baldi.

Ketua Kampung Lumut 1, Yang Berhormat Haji Mohd. Shafiee bin Ahmad berkata, kejadian aneh beribu-ribu kerang hanyut terdampar ke darat di pantai berkenaan merupakan perkara biasa yang pernah berlaku 20 tahun lalu.

“Bagaimana ia berlaku hari ini adalah satu fenomena yang agak pelik,” katanya.    PELITA BRUNEI ONLINE

Dikritik: Skema Kerja Tanpa Bayaran di Pertanian Organik Australia

(Foto: Carmen Brown) (Credit: ABC)

(Foto: Carmen Brown) (Credit: ABC)

Skim kerja di ladang organik, yang dinamakan Wwoofing, dikritik oleh sebuah kesatuan yang mewakili pekerja di Wilayah Utara Australia. Dalam skim ini, para pekerja dibayar dengan makanan dan penginapan.

WWoofing popular di kalangan para backpackers yang harus bekerja selama 88 hari di kawasan luar bandar agar mereka boleh mendapatkan visa working holiday kedua di Australia.

WWoof adalah singkatan dari ‘willing workers on organic farms’ atau ‘pekerja yang bersedia menyumbangkan tenaga di ladang organik. ABC Radio Australia Online

Serangan Harimau: Pengusaha Ternakan Kambing Minta Perhilitan Tingkat Kawalan

KUALA PILAH: Pengusaha ternakan kambing biri-biri di Kampung Mungkal, di sini memohon Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) meningkatkan pemeriksaan dan kawalan hutan sekitar kawasan kampung itu susulan kejadian serangan harimau kumbang ke atas ternakannya, pada Isnin.

Abdul Mujib Nong Singah, 30, berkata walaupun jabatan berkenaan telah memasang perangkap bagi menangkap harimau itu, namun beliau bimbang tanpa kawalan haiwan liar itu mungkin kembali ke kawasan kampung dan membahayakan penduduk.

“Perhilitan menasihati kami untuk memasang unggun api pada waktu malam bagi menghalau atau menakutkan harimau. Tapi kami masih bimbang dan saya sendiri dengan anggota keluarga yang lain bergilir-gilir berjaga malam untuk menjaga ternakan kami.    mStar Online

Revitalisasi Tambak Naikkan Pengeluaran Udang

TEMPO/Prima Mulia

TEMPO/Prima Mulia

TEMPO.CO, Jakarta – Pengeluaran udang nasional per September 2013 mencapai 480 ribu tan. Jumlah tersebut sudah melebihi pengeluaran udang sepanjang tahun lalu yang sebanyak 457.600 tan.

Menteri Kelautan dan Perikanan Sharif Cicip Sutardjo mendakwa program revitalisasi tambak udang yang digulirkan sejak tahun lalu terbukti berjaya meningkatkan pengeluaran udang secara ketara. Revitalisasi dilakukan dengan cara membuat tambak perintis atau demonstration farm (demfarm). “Program revitalisasi tambak juga mampu menyerap tenaga kerja baik bermusim dan pekerja tetap sebanyak 130 ribu orang,” kata Sharif melalui siaran akhbar, Khamis, 2 Januari 2014.

Sharif menjelaskan, program revitalisasi tambak dengan demfarm berjaya membuat tambak yang sebelumnya mangkrak kembali berproduksi.    TEMPO ONLINE

Tinggalkan komen